zondag 4 november 2012

De beknotte bontbladheester



links een  nu geknotte bontblad


Na vijftig jaren is de heester,
hardnekkig verlangend
naar de hemel,  tenslotte 
toch geen boom geworden;

want latere bewoners van m ’n huis
met kapmes zaag en heggenschaar
fröbelden een misbaksel bij elkaar.

En zo geamputeerd en meer
dan eens gereduceerd,
van onderaf opnieuw
in ‘t blad geklommen,
bleven herinnering
en droom voor mij bewaard.

Lang geleden immers dichtte ik
die lichte bonte blaren
voor ’t raam ver weg in de tijd
een onzekere  toekomst toe.

©.c.u. 2007-09-08




 De heester

Peinzend naar bonte blaren drink ik van groene lucht.
Met ijle  teugen, een klare  en zachte zucht heb ik
 mezelf verlaten, ben ik  zomaar weggevlucht.

Bonte schelpjes varen langs de donkere beukenhaag.
In mij zoemen kleine vleugels  zacht
 en vaag een liedje van verlangen.

De dood bestaat nu niet alle mensen zijn goed.
 Wat mij hun bestaan vergeten doet,
ik weet het niet; ik voel me blij en licht.

Zelfs een grashalm buigt zich niet voor mijn gewicht.
Maar dan loop ik  m ’n lichaam weer binnen.
Ik moet heus eindelijk nu aan mijn huiswerk beginnen.

zo was het vroeger dan
©.c.u. 1957

 uit mijn VK-blogarchief

5 opmerkingen:

Annet zei

Prachtige gedichten Cor!

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Ik had het de heester ook graag gegund.

Unknown zei

@ZJA:hij stond er na al die jaren tenslotte toch nog

Unknown zei

@Annette; maar er zit wel een halve eeuw tussen het eerste en het laatste gedicht

Athy zei

maar ook de geknotte bontbladheester telt al jaren.en volgend jaar zal zijn kruin weer zomers waaien.groet!!