woensdag 30 maart 2011

Luchtgevechten



Vroeger hielp ik mijn ooms in 't hooiland. We namen brood mee voor de hele dag. Op een keer legde mijn oom Jan z'n boterhammen en kouwe  sterke koffie bij de slootkant. Met zijn paard en een rare machine ging hij het hooi schudden en ik mocht het bij elkaar harken.
Toen we een tijdje bezig waren, gaf hij een schreeuw; riep: ' ho' tegen het paard, schopte z'n klompen uit en begon richting sloot te rennen.
Verbaasd keek ik op: bij de slootkant zat een grote zwarte kraai, die Jan 's jasje opzij sleepte; het pakje brood in zijn snavel nam en zich daarna met ferme wiekslagen uit de voeten maakte. Wij hadden het nakijken.

De kraai had op een hek ons die morgen zien komen; hij kende het gedrag van mensen  op ’t land, wist dat ze brood bij zich hadden en had gezien hoe oom  Jan z'n middageten onder de jas verstopte.
Ik  vond 't wel geinig, maar Oom zag dat anders en het was maar goed dat hij z'n geweer niet bij zich had.

Een aantal jaren geleden liet ik mijn duiven vaak los tussen Wijk bij Duurstede en Amerongen.
Het was bij een parkeerplaats waar meer melkers met duiven kwamen. Je staat er hoog op de dijk, hebt ruim zicht en kunt je duiven lang volgen. Achter je ligt de rivier en voor je zijn de weilanden met in de verte de bosrand van de Veluwe.
Meestal loste ik de duiven in één groep en voor ik dat deed, keek ik  naar de hemel of er roofvogels  stonden te bidden. Was de lucht schoon dan trok ik de mand open.
Jagende valken en sperwers en meer van dat gespuis zie je niet altijd. Ik zou haast zeggen:’ Als je ze ziet is er geen vuiltje aan de lucht!’

                           bij Meerkerk;duif met open snavel is de 001,voor hem vliegt de jonge 64,onderaan de39

Op een keer liet ik mijn duiven één voor één vrij. Ze doken van de dijk af en trokken laag over het grasland naar huis, allemaal op dezelfde koers. Ik had na aankomst de duiven in de mand eerst een minuut of tien laten bijkomen van de autotocht.
De laatste vogel die vertrok, was de 917; een donkere doffer. Toen hij de bosrand  bereikte, stortte zich van links in een flits een roofvogel op hem. 
M'n duif zwenkte met een scherpe hoek in tegenovergestelde richting, maar de havik of valk draaide mee. In een wilde achtervolging gebeurde dit nog een paar maal. Telkens als de rover mijn 917 te grazen wilde nemen, ontsnapte hij.

De derde of vierde keer was 't zover, maar toen  wierp zich met veel lawaai een groep kieviten in de strijd; ze doken schreeuwend op de roofvogel neer. Die werd gestoord in zijn jacht; mijn duif vloog naar de grond en kwam het gras achter een boerderij terecht. Bij thuiskomst, zag ik de 917 op het hok zitten. Vanaf die tijd heette hij de valk.
Naar de plek bij de parkeerplaats ging ik niet meer; het was er onveilig. Ik herinnerde mij  die boze Oom Jan die op  kousenvoeten  vloekend en tierend achter een kraai aanzat.
Ik was er van overtuigd dat de roofvogel ergens in een hoge boom of op een schuur had gezeten en dat hij mij met mijn mandje had zien komen en toen de laatste duif extra laag over de grond vertrok, had hij gedacht: kip ik heb je!

In maart of april van dit jaar ging ik op een stille zondagmorgen wat duiven africhten. Van mijn buurman kreeg ik drie late jonge doffers mee die op de natour in september al wat training hadden gehad.
Ik reed naar de plek waar het Amsterdam -Rijn kanaal met sluizen in de Rijn  komt. Daar kwam ik vaker; ook dat is een plek waar melkers graag hun duiven lossen. Toch staan daar wat hoge populieren en ook op de hoge sluistorens kan best iemand zitten met boze plannen.
Ik gaf eerst Buurman’s dieren de vrijheid; toen ik me oprichtte van de mand waren de vogels gevlogen; letterlijk en figuurlijk. Ze waren van de aardbodem verdwenen. Nergens  tot ver in de wijde omtrek was een duif te zien; het was ongewoon stil in de lucht. 
Daarna liet ik een geroutineerde oude overnachtduivin los en vervolgens ging de grote mand open en vertrok de rest. Die zag ik nog wat rondtrekken voor ze in noordelijke richting verdwenen.

Toen ik thuis kwam, waren die duiven thuis. De duivin en jonge doffers van de buurman ontbraken. We hebben ze nooit terug gezien.
Mijn buurman vond 't gek dat z'n duiven weg waren. Drie of vier duiven op één morgen gepakt door roofvogels , was een beetje te veel van het slechte, maar volgens mij was het niet onmogelijk dat een paar van die zware gevederde criminelen  mij geduldig hadden zitten opwachten. 
Ze zullen tegen elkaar gezegd hebben:’ Moet je opletten, jongens, daar heb je weer zo'n suffe duivenmelker!’
De moraal van het verhaal: ga niet steeds naar dezelfde plek, geef je ogen goed de kost en wantrouw de stilte.
O ja, de 917, mijn valk, raakte ik kwijt op Bergerac of Montlucon.

tekst en foto© c.u.

13 opmerkingen:

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Eten en gegeten worden. Dat is de natuur.

Soli zei

Wat een verhaal! In de opbouw zit de spanning ook. Juist in de stilte zie je idd de roofvogels meer maar ik zie ze ook steeds dichter boven de bebouwing vliegen.

Ron Roelandt zei

Je staat er inderdaad versteld van hoe slim vogels zijn en hoe ze een lijn weten te vinden in de dingen die zich in hun omgeving afspelen.
Interessant om te lezen, Cor.

Anoniem zei

Die kraai, dat vind ik prachtig, echt iets voor kraaien en verwanten, lekker pikken van de mensen.
Gezonde, oplettende duiven hebben wel degelijk een kans tegen een havik of slechtvalk.
Valk bij een bosrand dan is het een havik.
Slechtvalken komen vaak hoog uit de lucht, naar beneden vallen

Unknown zei

@ZJa: it's all part of the game
@Kiezels: ze komen hier ook veel boven en in de stad dat is zo.
@Ron:ze merken veel meer op dan we denken en ze volgen ons doen en laten nauwgezet
@antoinettduijsters; je hebt gelijk; ik had de 17 de havik moeten noemen

Jan de Stripman zei

Mooi verhaal, Cor ! Ik kan me de zorgen van de duivenmelker voorstellen. Maar als vogelliefhebber kan ik ook bewondering opbrengen voor de slimme kraai en de snelle roofvogel...;o)

Athy zei

Wat een informatie over duivenmelkers.Interessant! Je verhaal heb je ook heel spannend opgebouwd.Goed om te lezen. En duiven, ja, die paar tuinmutsen die ik deze winter heb gevoerd waren ook niet dom.Wel vervelend, steeds op het schaaltje van de kleine vogels komen i.p.v. op hun grote schaal met speciaal duivenvoer.Afgunstig op de buren, hoe menselijk. Groet!

Unknown zei

@Stripman; ik kan de zon ook wel in het water zien schijnen.@Athy:'k ben ook een soort duiven -'sport'- journalist vandaar.Met tuinmutsen bedoel je ws houtduiven of tortels neem ik aan

Anoniem zei

Dat is de natuur

lebonton zei

ha, als hij wel zijn geweer bij zich gehad had hij kans op een dooie boterham.

Anoniem zei

Jaja, een roofvogel die denkt 'kip ik heb je'.
Ja, zo moet het gegaan zijn.

Unknown zei

@Pacopaintersatire:mooi en wreed lachte hij breed
@lebonton:heb jij wel eens een levende boterham geproefd....kom op vertel wind er geen doekjes om TON!
@beusekom: dat klopt ze lusten namelijk ook wel kippen een flinkie havik draait daar zijn klauwen niet voor om

Athy zei

Cor, houtduiven, inderdaad. Van mij mogen ze, want ik word heel vrolijk van hun gekoer in de vroege uurtjes. Ze zijn alleen te schrokkerig voor zo'n kleine tuin als die van mij.Groet!