zondag 13 december 2015

Biljarten




Vaak gaan mijn gedachten naar vroeger
ik ben toch in hoofdzaak een homo nostalgicus
mijn vader- hij zou nu al over de 100 zijn-
had eertijds  een tankstation annex koffiehuis
 een chauffeurscafé met biljart avant la lettre.

Dat balspel mocht ik van hem zeer beslist
niet spelen dat  suffe zoontje van hem
 was verstrooid  onzeker trilde met de hand
stond  wat wankel onvast op zijn benen.  

Stel je voor ‘t groene laken ging stuk
de keu verloor zijn pomerans de stok
kon breken of 1 van de 3 ballen sprong
uit de band. Nee voor een kunststoot,
vrij spel, caramboles gaf hij geen kans.

Mijn onverbiddelijke vader hij moest  eens zien
’t  klikken en scrollen, hoe lenig zonder hinder die jongen
zich later surfend in elke uithoek van wereldwijde web
bewoog al kwam hij daarbij natuurlijk niet op tinder.

En toch oudere vrienden gaan nu samen een avond
biljarten en ik sta er buiten ben slecht, zelfs in darten
mis het geluid van tikkende ballen dat blokje voor
’t krijten de stootstok die zacht in je handen glijdt.                    ©c.u 13-12-‘15
   

Geen opmerkingen: