dinsdag 16 januari 2018

Vanavond is de stad weer iets rijker




Zes gedichten; een  willekeurige keuze  uit  36 gedichten van 6 tieners  verzameld in de bloemlezing :De Rijkere Stad


Ik hol nu
naar de rivier
zo onhoorbaar
snelstromend
dichtbij
en waar
aan de oever
de veerman
weer niet
op me wacht.                  ( Marco)

Slaperig, nauwelijks uit bed
Snakkend naar je eerste sigaret
Haast je je door de gangen
Beheerst door een hartstochtelijk verlangen
Naar die goede, oude school.               ( Eric B)


Oneindig
beklim  ik
de ladder,
reikend

Zwak
uiteindelijk
zak ik
door de brug

Maar m’n val
wordt gebroken
door m’n geheugen.  ( Tim Erik v. P.)

Doolhof

En telkens weer denk ik:
Ik ben er
en telkens weer blijkt
dat ik me vergis.
Telkens weer blijkt
dat ik voor een raam sta
en niet voor een  deur.
Ik zie wel de bliksem
maar ben haar niet.
Ik zie wel de storm
maar voel haar niet
Ik zie wel de maan
 maar ze kust me niet.
Want telkens weer blijkt:
Ik sta voor een raam
en niet voor een deur
Ik sta voor een raam
 en kijk toe.            (Petra de B.)


Samen
jouw kamer
kaarsen doven

Een drankje
Rolpatroon
Lichte angst.

Muziek!
Romantiek?
Je moet me geloven

Voorlopig
duurt vriendschap
’t langst               (Marianne W.)

Musical ‘81

De regen
deed de stormende
vlagen van geluk
van me afstromen
zodat ik niet barstte.
Alleen binnenin
bleef een verdraagzaam
maar intens gloeiend
gevoel van eenheid,
tevredenheid
en de regen
kletterend in het ritme
van de na deinende muziek
in m’n hoofd.
De regen
ze verborg m’n tranen.      (Ruby H.)