woensdag 16 december 2015

Knijpkat en Kruimeldief



Hoe geef ik digitaal watermeterstanden door
spreek foutloos het bandje in van de receptenlijn
vergeet mijn scheerapparaat kruimeldief
of handstofzuiger aan de oplader niet
komen online dingen in mijn winkelwagen .


Maar wat beter nieuws een oud-leerling geeft
vol zorg poëzie uit ‘Alles over de schepping’ en
‘Nu nooit meer’, zijn Verzameld werk, dicht
over: Toen, Bosgeesten, Hollandse verten, een Zondags-
wandeling, een Limietpaal,weet van de Prins geen kwaad.

Dus koop ik nieuwe inktpatronen omdat de jet-
kleurenprinter droog staat waag me zelf aan
versificatie, buiten zijn de velden effen groen als
laken zelfs geen weegbree, zuring, knoopkruid of
madelief groeit nog in ‘t gras, mijn leerling van destijds;
hij spreekt van lenteboomgaarden en doorkijkjes,
windstreken, verlaten uiterwaarden, geknakte boter-
bloemen met een volle glasbak in stromende regen.

Voor dat alles moet ik op pad slecht ter been als ik ben
maar gelukkig zie ik in het huis- aan- huis magazine dat
de super Albert H. op z’n oudere klanten letten gaat.
Komt dat goed uit want ik ben warrig en verstrooid,
knijp de kat in ‘t donker, zie het bos niet door de bomen.

©c.u. 16-12-‘15
illustratie Wilfried de Boer

Geen opmerkingen: