vrijdag 4 december 2015

vroeger





Mijn kleinzoon speelt spelletjes
op zijn nieuwe samsung galaxie
of zapt met een remote control
in rap tempo langs wel 20 tv kanalen.

Op zijn leeftijd liep ik de polder in
ving stekelbaarsjes kikkervisjes salamanders
per ongeluk de gevreesde geel gerande
watertor die later in mijn zoetwaterbak
dood en verderf zaaide  en alles opvrat.

Dan vraagt hij out of the blue
Opa wat was er vroeger eigenlijk niet
ik antwoord bijna alles jongen wat je nu ziet internet pinpas
pizza’s  scooters  dj’s vakkenvullers Iphones laptops
cv en stromend water.

Hij streelt en aait z’n  mobiele telefoon
al weer vraagt achteloos mag ik nog
Ice tea en wat paprikachips en dan Opa de wc
hoe trokken ze die toen door.                           

 ©c.u. 
                                                   ( voor Omar)


2 opmerkingen:

Athy zei

Zou hij later net zulke goede herinneringen hebben. Die achteloze vraag over doortrekken van de w.c. stelt mij dan weer gerust. Er is meer buiten alle elektronica.

Unknown zei

ik denk het wel Athy en ik weet ook niet wat de romantiek van een Walkman is bijvoorbeeld