zaterdag 12 december 2015

Voorlichting




Met de L. de chocoladeletter die me
per post verkruimeld begin december
gebroken werd toegestuurd
zat ik aanvankelijk in m’n maag.
was ik niet echt tevree mijn naam
begon  al ruim 80 jaren met een C.
doch een dag later las ik dat in cacao
Epicatechine zat een werkzaam spul
dat beslist goed voor lijf en leden was.

De columnist wiens naam ik nu kwijt ben
schreef dat ´t hier geen kwaal of fantasie betrof
gingen er geen agressieve ziektekiemen of anti-
oxidanten met argeloze consumenten aan de haal.

Nee in heel het pure chocolade alfabet zaten
royaal flavanolen die waren oergezond je kon ook,
-misschien goedkoper-, thee drinken en een appel tje
schillen of twee paaseitjes per dag verorberen
daar zaten dan weer diezelfde bouwstenen in zelfs
het kleinste bloedvat  bleef er lenig en soepel  van.

Nu snoep ik straks dus naar hartelust vol overgave  Kerstkransjes
en flikken – van die chocoladeschijfjes-maar alleen
bitter en puur want  wit en melk- is nep bedrog
 gesjoemel uit den boze op de koop toe en te duur.          ©c.u.   12/12/15

Geen opmerkingen: