Uiteindelijk slaagde Chris Mulder met een jaar vertraging voor het begeerde diploma dat hem de bevoegdheid gaf als onderwijzer carrière te maken. Het was, terwijl hij er in de docentenkamer van de Scholengemeenschap, waar hij nu in zijn laatste jaar werkte, aan terug dacht, een verhaal van liefde, dood en verdriet geweest.
Hij, Mulder had zo het een en ander meegemaakt, want zijn leven als piepjonge onderwijzer begon al bijna veertig jaar geleden op een openbare lagere school in de streek rond Ten Boer. Het gebouw was een fantasieloze blokkendoos en het hoofd van die school was ene meester Van Putten; een verschrikkelijker man en een ellendiger naam had hij later niet vaak meer ontmoet.
Van de gebeurtenissen die zijn afkeer van deze burgerlijke en keurige man zó onmetelijk diep hadden gemaakt, waren een paar hem altijd bijgebleven.
In 1957 reed Mulder, haast nog adolescent, op een oud brommertje dus dagelijks vanuit Haren bij Groningen naar die eerste school, stalde het gammele toestel in de kleine stalling op de verste hoek van 't schoolplein en onderwees vervolgens de hele dag de 38 mini-mensen tellende vierde klas; een klas met overwegend domme en gelukkige kinderen.
Na twee weken stond Van Putten hem 's morgens bij de fietsen bergplaats op te wachten. De man wees zwijgend op een paar grote olievlekken op de tegels en zei daarna:" Je mag je bromfiets daar niet meer neerzetten, laat hem maar ergens op straat of leg er wat oud papier onder!"
En zo kwam het dat vanaf die dag de antieke Solex bromfiets op oude kranten gestald werd. Een enkele keer vergat hij 't en dan wierp Van Putten tijdens 't eerste uur de deur van de klas open en riep verbeten: "De brommer vlekt!"
Harm Cladder of de kleine Wilfried de Boer kregen dan van hun verbouwereerde meester opdracht met wat dagbladen de fout te herstellen en de klas had leedvermaak.
De rozen rond het plein waren een bron van andere verdrietigheden. De zorg om het wel en wee van deze bloemen hield Van Putten voortdurend bezig.
Spelende kinderen mochten niet in de rozenperken komen en als je plein wacht had, moest je erop toezien dat zulks ook niet gebeurde.
Om het zijn personeel makkelijker te maken had de Hoofdmeester een brede strook niemandsland bedacht tussen de stoeiende jeugd en de rozen: in een gebied van vijf tegels van de rand mocht geen kip komen.
Chris kuierde tijdens het speelkwartier ijverig en plichtsgetrouw in dit lege grensgebied en stuurde iedereen die de 'rozenwet' van Van Putten overtrad naar binnen. Voor straf mochten die leerlingen voor de zesde klas op de grond zitten en dat was een grote schande, want de zesde genoot van zulke straffen!
Jan van Putten hield van orde en netheid. De school en de omgeving van de school moesten zijn visitekaartje zijn.
Terwijl hij een slok van zijn pauze-koffie nam bedacht Mulder ergens gelezen te hebben dat sommige commandanten van Duitse concentratiekampen dezelfde haast ziekelijke belangstelling voor groenvoorziening en frisse kleuren hadden.
Maar er waren meer verrassende orderegels geweest. Tijdens een van de spaarzame personeelsvergaderingen besloot 't Hoofd dat het maar eens uit moest zijn met dat slordige geplas in en over de toiletten en hij schotelde zijn meesters een verbijsterend systeem voor waarbij ordeloos gepiemel voortaan onbestaanbaar zou zijn.
In 't kort kwam het hierop neer: de jongens stelden zich in een rij op voor de wc, de onderwijzer controleerde de bril en vervolgens mocht de eerste leerling naar binnen; als die klaar was, moest ie naast de leerkracht gaan staan en even wachten tot de volgende gegadigde na een vluchtige controle met luide stem kwam melden:" Bril droog, meneer!"
Met deze omslachtige procedure werden alle toilet kinderen afgewerkt. Het duurde meestal de hele pauze en van koffie drinken kwam niks.
Doorgaans kon je groen licht geven voor het wachtende kind, maar een enkele keer klonk de kreet:" Meester hij heb er naast gezeikt!"
Dan moest de boel schoon en volgde de een of andere vreselijke straf. Het spreekt vanzelf dat Van Puttens schooljuffen van dit soort corvee verschoond bleven
"Gelukkig," kon je zeggen," was dit vroeger, allemaal lang geleden en leefden we nu in betere tijden."
Maar Van Putten leefde nog; de Van Puttens gingen niet dood en zij hadden hun eigen ordelijke en nette leven, eeuwig en altijd.
Strikt genomen was rector Helman zijn huidige en laatste onderwijsbaas uit hetzelfde hout gesneden. Die had hem als bijna 65-jarige nog maar weer fijn ingeroosterd bij de surveillance in de grote pauze, met de gedachte misschien dat wat beweging en een frisse neus voor die Mulder geen kwaad konden
c.u.
( in een ander setting en stijl was deze episode ook al eerder te lezen. Hier maakt het verhaal deel uit van de slotafleveringen in de serie: Vanuit de Verste Verte ofwel de zgn.Ibbeltjereeks )
zie voor overeenkomsten verschillen bij de volgende link http://binnenpark.blogspot.com/2011/03/van-olievlekken-rozen-en-droge-wc.html
( in een ander setting en stijl was deze episode ook al eerder te lezen. Hier maakt het verhaal deel uit van de slotafleveringen in de serie: Vanuit de Verste Verte ofwel de zgn.Ibbeltjereeks )
zie voor overeenkomsten verschillen bij de volgende link http://binnenpark.blogspot.com/2011/03/van-olievlekken-rozen-en-droge-wc.html
3 opmerkingen:
'haast nog adolescent' en 'mini-mensen'.
het zijn weer rake typeringen, cor.
Een geweldige serie, met plezier gelezen.Ben benieuwd naar wat komen gaat. Lees je echt met plezier.Groet!!
Sommige mensen kunnen je het bloed onder de nageld vandaan halen.
Een reactie posten