Geen dag is hetzelfde, op school ook niet. Er gebeurt van alles en anders laat je iets gebeuren. Soms had ik schooldagen met een gatenrooster,veel tussenuren dus. Dan zat ik alleen in de koffiekamer of wandelde op de bovengang terwijl collega’s lesgaven of probeerden orde te houden
Op een maandag deed ik eens uit verveling een inval in de les bij collega Kardinaal. Hij zat voor de klas, met z’n handen onder z’n hoofd en keek zielsbedroefd.
Zijn 5 atheneumleerlingen waren stil. Ze kenden zijn sentimentele buien. Misschien had hij een kater van het weekend of had hij net een gedicht voorgelezen of zoiets.
Zal ik lesgeven, vroeg ik.
Hij snoot z’n neus in een grote bonte zakdoek en knikte.
De leerlingen lachten.
Met een eindje krijt schreef ik het woord ‘ongenaakbaar’ op het bord en vroeg of iemand de betekenis wist.
Marieke links op de tweede bank mompelde iets van: ‘dat is als je niet te genieten bent .meneer!’
‘ Je bent warm,’ meisje!’.
Er waren nog een paar die een gok deden.De belangstelling was nog niet optimaal Ik zei:’ Jongens, meisjes, luister, het woord komt van het werkwoord naken en dat betekent dichterbij komen en ongenaakbaar dat je te niet dichtbij iemand moet komen omdat hij in een slechte bui is.’
‘ Meneer Kardinaal heeft vandaag geen goed humeur’, Marieke weer!
In een klas zijn er altijd een paar die hun mond opendoen, als je wat vraagt of uitlegt. De meerderheid heeft in die situatie het spraakwater niet uitgevonden.
’ Dat is goed,’ reageerde ik, meneer Kardinaal is vanmorgen ongenaakbaar.’
Bruusk stond m ‘n collega stond op, pakte ook bordkrijt en kalkte met grote letters neer: de leraar naakt en meneer Mulder is nakend en tegen mij: ‘ zo leg jij dat maar eens even uit, en dan moet je meteen ook vertellen dat naken taalhistorisch een broertje of zusje is van neuken.’
Nu kon ik natuurlijk wel heel serieus gaan vertellen dat ‘ nakend’ een tegenwoordig deelwoord was en dat het voltooide deelwoord ‘genaakt’ niet meer voorkwam omdat het een archaïsme ,een verouderde uitdrukking was, maar ik vluchtte het lokaal uit, want ik kende Kardinaal. Wanneer die op dreef kwam, ging geen zee hem te hoog en dan confronteerde hij zijn leerlingen met de meest pikante en schunnige dingen en hij zou mij daarbij in de grootste verlegenheid kunnen brengen.
Natuurlijk ging ik niet bij elke collega in de les voor stoorzender spelen als ik niks te doen had.Leraren die geen orde hadden, liet ik met rust. Kardinaal echter kon het hebben; Hij gaf onnavolgbaar les en maakte grote indruk op zijn leerlingen.
Later ben ik zo nog eens gastles gaan geven bij Reinier en Willy van wiskunde Bij hen heb ik de leerlingen verteld dat een cirkel gemaakt was van een rechte lijn. Ook het woord wis van wiskunde heb ik toen omstandig uit de doeken gedaan. Wis zat in het gezegde wis en zeker en dat was een tautologie en zich vergewissen hield in dat je naar zekerheid zocht. Mijn conclusie: wiskunde leraren waren onzekere mensen die naar houvast verlangden.
Tijdens zo’n woordenwaterval stond Reinier bij het raam of de deur, schudde zijn hoofd en stelde zijn leerlingen gerust met de woorden’ Let maar niet op hem jongens hij is een beetje getikt en weet niet wat ie zegt.’
©.c.u.
10 opmerkingen:
'Jongens, meisjes'. Zo zou je de leerlingen van tegenwoordig toch niet meer aan moeten spreken ...
Spelen met taal, daar maakte ik graag extra uren voor.
Wiske (van Suske) zal nooit meer dezelfde zijn Cor! Groet Annelies (als ik hier kan reageren)
Mooi verhaal ! Maar psychologiseren is altijd riskant...;o)
Rare jongens die leraren.
@Zelfstandig journalist Antwerpen :hoe zou jij het dan nu doen!!
@Ron:wij zitten op dezelfde golflengte dus.
@annelies:wis en warempel
@de Stripman:je moet het ook met een korreltje zout nemen, Jan!
@Martin:de meesten zijn toch een beetje geschift
Parbleu! Het lijkt me helegaar geen sinecure geweest, deze schobbejakken geestelijk te illumineren.
Leuk stuk,
groet,
hippo
Ja, dat spelen met taal. Leuker dan puzzelen
dat waren nog eens tijden, dat je kon zeggen 'je bent warm, meisje'.
ongenaakbaar - een prachtig woord ...
en prachtig natuurlijk, hoe je zo met taal kan spelen ...
Een reactie posten